Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Mina favoriter

SE ALLT

HSP: How to unpack and lighten your load

sara-che-topshop-dress-nike-vapormax-beyond-retro-bag

 

Så du har förstått att du är HSP, välkommen! Jag förstår att det kan kännas omtumlande, bokstavligen, som om du har blivit inkastad i en torktumlare och åkt några varv. Du är inte ensam. Det bästa med din insikt är att du nu har ett utgångläge som kommer vara en stor tillgång till dig. Förutsatt att du tillåter dig själv.

För det första, att vara HSP är inte en diagnos. Det är absolut inget fel med dig, du är mer än perfekt och när du har lärt dig att förstå dig själv bättre, kommer du kunna använda din sinnen på ett mer optimalt sätt.

Du är troligen nytänkande, kreativ, ser mönster och kopplingar som andra inte ser, mångsidig, analytisk och intuitiv för att bara nämna några av det generella egenskaperna som myntar HSP. Men en obalanserad HSP är synonymt med överväldigad eller utmattad person . Med hjälp av dessa tre steg har jag gjort stora förändringar i mitt liv som har gått från att tycka det är en plåga att känna så mkt, till att använda dessa egenskaper som en tillgång.

ACCEPTERA

Det tog ett bra tag för mig att acceptera, mest för att en stor del av mitt liv blivit utfryst för att jag ser annorlunda ut och nu var det bekräftat att jag kände mer än alla andra. Kan inte jag bara få vara normal som alla andra?

Ja det var så jag kände då. Jag vill inte vara som alla andra. Jag vill vara mig själv, mitt bästa jag. Och när jag lärde mig att acceptera att jag har andra behov, jag behöver väldigt mkt egentid och ibland mådde jag mkt bättre av att vara själv än kring andra personer. Dem tankarna satte krokben för mig, på sikt kunde jag se att det fanns en stor anledning till att jag drogs till att vara ensam. Jag kunde helt enkelt koppla av på ett helt annat sätt, mina antenner var inte uppkopplade på andra personer eller omgivningen.

Det är inget fel med att vilja vara ensam, jag tycker det är häftigt med människor som inte behöver andra för att bli underhälld. Jag tycker det är häftigt att en person kan ha ett sådant rikt inre liv att dem kan åka iväg på en resa för sig själva – eller ha en magisk dag hemma i sin enkelhet och ensamhet.

Det kommer finnas stunder som din kropp vill att du kopplar ner. De stunderna är viktig för att kunna släppa energi som inte tillhör dig, balansera din egna energi  för i nästa steg återhämta. Den här processen sker automatiskt när du sätter en intention att koppla av, med hjälp av din mentala kraft kan du hjälpa alla dina kroppar (mentala, emotionella, fysiska och spirituella). Och eftersom egot har en tendens att spela sina egna spel är det viktigt att vara medveten.

sara-che-topshop-dress-nike-vapormax-beyond-retro-bag

VAR SNÄLL MED DIG SJÄLV

I alla stunder och alla lägen, oavsett vad. Ditt primära ansvar är du. På samma sätt som vi blir ombedda att sätta gasmasken på oss själva först om ett flyplan skulle fara illa till, innan vi hjälper barn/andra. Samma princip här. Du kan inte hjälpa andra först.

Något som många HSP kan identifiera med är ett behov av att hjälpa till. Det är inte så konstigt om du tänker efter, eftersom du känner och plockar upp på vad andra känner. Men du behöver inte ta ansvar för andras känslor, i första taget behöver du se om dig själv.

Att vara snäll med dig själv innebär att tillgodose dina behov. Från det enklaste som att sova den mängden sömn du behöver för att känna dig återställd, ge dig själv dem rätta förutsättningarna till att din dag ska få en bra start, ät och då menar jag snälla ät och var medveten om vad du äter. Faktum är att vi hög sensitiva resonerar inte bara till humör och känslor men bokstavligen all energi. Att vara snäll med sig själv innebär att du alltid utgår från det alternativet som gangar dig bäst.

Jag har varit en kaffedrickar i många år, mina kaffetermosar är större stora som mitt huvud (se bevis på insta-stories). För c två månader sedan började jag dricka matcha på morgonen, jag noterade hur mitt sockersug minskade och att det kunde gå en hel dag utan att jag ens reflekterade över kaffe. När jag väl smakade på kaffet, smakade det inte likadant och jag kunde känna hur energin av kaffet kändes hispig i kroppen. Jag kunde tydligt känna hur den energin i kroppen inte var min egna, och hur den inte resonerade mig. Nästan som att jag på något ofrivilligt plan slutat dricka kaffe? Ja ofrivilligt för jag tycker verkligen om kaffesmaken, kaffekulturen, speciellt här i sverige. Det första jag vill dricka när jag kommer hem efter en utlandsresa är en kopp svenskkaffe. Men det går tillbaka till att acceptera, acceptera att din kropp inte är längre är sugen på kaffe. Acceptera att din kropp vibrerar på en annan frekvens och att kaffet gör den en björntjänst. Var snäll med dig själv istället, på riktigt.

SÄTT GRÄNSER

Ingen annan kommer eller kan göra det åt dig, det är bara du som kan veta vad du behöver, och när du behöver det.

Genom att acceptera att du är högt sensitiv kommer du på sikt se att dina behov inte liknar personer i din närhet. Du kanske märker att du inte mår bra av vissa personers sällskap, men för olika anledningar bibehåller relationen. Om den personen inte tillför något till ditt liv, varför låta den personen ta plats. Varför gör du inte mer plats för personer och tillfällen som gör dig glad, förser dig med kunskap, personer som hjälper dig bli den bästa versionen av dig själv?

Att säga ja till dig själv kan ibland innebära att du säger nej till andra. Och när du gör det från en plats av kärlek mot dig själv (se: var snäll med dig själv) kommer du inte ha dåligt samvete eller FOMO för att du väljer att spendera tid med dig själv. Och om du har vänner som inte kan respektera att du har andra behov, kanske du kan kolla lite närmare på vad det är för typ av  vänskap ni egentligen har.

Dina nära behöver inte alltid förstå dina gränser, viktigaste är att du kan kommunicera dem tydligt och att dem respekteras.

Vi kan leda våra liv från hjärtat, eller kontrolleras av vårt ego. Det är vi  själva som bestämmer. Att sätta gränser betyder ibland att vi behöver lära oss vart våran egen gräns går, och när du är en empatisk högt sensitiv person är det vanligt att du inte har fått lära dig vart dina gränser går. Genom att lära känna dig själv bättre, sitta med dig själv och känna in vart det känns bra och vart det känns mindre bra kommer du kunna sila bort det som inte ger dig ngt av värde på riktigt. Jag använder den här tekniken dagligen för att koppla in och stämma av läget med mig själv. Jag har stärkt min kontakt med mitt inre, så när mitt ego får lust att köra igång har jag en teknik som håller mig jordad.

Att vara en högt sensitive person är något otroligt vackert, nästan som att ha tillgång till fler färger än vad andra kan se. Nästan som att höra andra noter, än andra kan höra och definitivt tillgång till ett annat känslodjup som få kan nå. Och mkt mer, det finns en kraft att hämta som är obeskrivlig och jag hoppas att var och en av er får uppleva det precis som jag har.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer
  • Wow, you are right. After seeing this entire look, I’m blown away. I love LOVE this look! I love how you paired this chic dress with a pair of comfy sneakers. That’s so you! You always know how to add an unexpected element to your look 😉 I loved this post too. At first, I didn’t know what HSP stands for (I really suck at abbreviations to be honest). I like how you’ve added your personal experience to this post. I found out we really share the same interest in these kind of topics (or at least, you have inspired me a lot and in a greater way!). I stopped drinking coffee ever since I found out how much sugar and milk I put in a cup. I asked myself: do I really like the taste of coffee or do I like the ‘extra toppings’ more? And I admit, it’s probably the last one. Coffee does give you the extra energy boost, but since I stopped drinking it, I no longer need it. I have also learned to listen to my body, love myself a little more. Just like now, I’m not feeling quite well, caught a cold and I cough from time to time. So what I’m basically doing is to avoid the sugary sweets (as they cause more phlegm) so I can recover a little faster.

    And I can relate to what you have said about being an HSP. It’s something beautiful too. I’ve become more aware of the surroundings, too.

    Vivian 2018-06-28 13:17:57 http://www.viviantse.net
    Svara
    • Svar på Vivians kommentar.

      Thank you so much, glad you like it too. However the full look from the front will be published next week, would love to hear your feedback 🙂
      I’m so glad you enjoyed the personal touch in the post, as well as having the same interest I’m these topics. That’s really insightful of you to raise such awareness to the topic and be mindful of what you consume and how you consume it. I had a little coffee today, after two days of not having any and it didnt really make me feel good, let alone the taste wasn’t good either. I’m starting to realise that i like the idea of coffee rather than what it actually does, and unfortunately taste like today. In fact, i was having a convo with my best friend on the subject and she said listening to the body is essentially important, and keep listening. So good on you – I’m inspired! Thank you for sharing, hopefully i’ll be free from the coffee sometime soon too. Sending lots of love you way dear! xx

      sarache 2018-07-01 14:23:14
      Svara
Sara Ches webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!